Verslag van Open tuinen avond op 10 juni 2020.

Ondanks de "corona lockdown" was het toch mogelijk voor leden van Groei en Bloei Voorne om een tweetal mooie tuinen in Rockanje te bezoeken. Uiteraard werden de regels van het RIVM hierbij in acht genomen.

Hoewel beide tuinen totaal verschillend zijn hebben zij als gemene deler het feit dat ze beiden zijn gelegen op een voormalige tuinderij.

Tuin van de familie Lodder

De tuin aan de Vleerdamsedijk 27 A te Rockanje is nu ongeveer 12 jaar oud. Zo'n 13 jaar geleden kochten de huidige eigenaren de tuinderij van Koos en Mina Wageveld en zijn meteen aan de slag gegaan om deze landschappelijke tuin ieder jaar een stukje mooier te maken. Meteen bij de ingang staat een vierseizoenen haag, waarin verschillende struiken staan, zodat de haag 4 x per jaar een andere kleur heeft. Na een romantische vijverpartij heeft men vanuit het woonhuis direct zicht op een strak aangelegde verticale graslaan omzoomd door hagen, bomen en een weelde van witte Hortensia's. Een daarop aansluitende horizontale zichtlijn eindigt bij een doorkijkje naar een mooi romantisch beeld, waarvandaan men weer zicht heeft op een berceau van blauwe regen en rozen. Na een veld met fruitbomen eindigt de tuin met een heuvellandschap, waar tegenaan een prachtig gedeelte met allerlei wilde bloemen. Onderaan de heuvel een flinke paddenpoel, waarin na het graven ervan spontaan een flinke partij lisdodden is gaan groeien. In de poel een in hoogte variërende fontein. Boven op een heuvel staat een romantisch prieel, begroeid met verschillende klimplanten en met uitzicht op het woonhuis in de verte. In de tuin staan op diverse plaatsen enkele oude landbouw werktuigen, zoals een zaaimachine, een hooihark, een ossenkar en een zwadkeerder uit 1935. Op het terras staan diverse potten met veelkleurige Petunia's. Op diverse plaatsen kijkt men vanuit de tuin over de omliggende landerijen.
Een prachtig, rond tuinhuis, evenals het woonhuis met riet gedekt, maakt het geheel compleet en zorgt ervoor dat men in een mooie, rustige en groene ambiance kan ontspannen. Een groene oase aan één van de oudste dijkjes van Rockanje.

Tuin van de familie Van Ruijven

Deze tuin aan het Langendoenhof 4 te Rockanje ligt op een mooi breed perceel in een nieuwe villawijk, waar enkele jaren geleden de tuinderij van de familie Langendoen nog was gevestigd. Direct bij binnenkomst van de tuin valt de cirkel met mooie sierbestrating op, waarbij gebruik is gemaakt van de in Westvoorne bekende Scoria Bricks, een grijsblauwe steen, die in Westvoorne is terug te vinden in de diverse straten en pleinen. De bestrating loopt op een zodanige wijze door de tuin dat men aan het eind van de wandeling niets heeft hoeven missen van de grote vakken met vaste planten. De tuin is omzoomd met hagen van Prunus lusitanica (Portugese laurier). Dankzij verbetering van de grond, meteen bij de aanleg van de nog maar drie jaar oude tuin, doen de meeste planten het bijzonder goed. Verschillende soorten, zoals roos Ascot, Enchinacea (zonnehoed), donkerpaarse Salvia, Nepeta (kattenkruid), Astrantia (Zeeuws knoopje), Agastache (dropplant) en diverse soorten pluimhortensia's worden op meerdere plekken in de tuin herhaald, zodat een mooi evenwicht ontstaat. De tuin heeft geen vijver, maar wel een mooi centraal gelegen waterornament. Vanaf het terras heeft men in de verte een werkelijk prachtige doorkijk, onder de bomen door, naar een achter het perceel gelegen weiland met rode koeien. Het geheel gaat vlekkeloos over in het omringende landschap. De tuin wordt in de breedte onderbroken door een moderne berceau, waar kamperfoelie, groenblijvende Clematis en Blauweregen enorm hun best doen om schaduw te creëren. Centraal in de tuin staat een mooi tuinhuis, waarin het bij wat minder weer heerlijk toeven is. Het is werkelijk een genot om in deze veelkleurige, zeer goed onderhouden tuin te mogen rondwandelen met de eigenaresse, die van de meeste planten ook de Latijnse naam uit haar mouw schudt.

Beide tuinen worden hoofdzakelijk door de bewoners zelf onderhouden. Alleen voor de hagen wordt soms een hovenier ingeschakeld. Groei & Bloei Voorne bedankt beide eigenaren hartelijk voor het openstellen van hun tuin.

Arja Lampers.